VZDĚLÁVÁNÍM K DUŠEVNÍMU ZDRAVÍ

Vzdělávání je celoživotní a komplexní proces

Setkáváte se ve třídách se smutkem, úzkostí, pláčem, agresí, strachem, mlčením, studem…? Narážíte na ně i ve sborovně nebo ve vlastním těle? Nevíte, co s tím?

Vedle základního teoretického ukotvení se v tématech, vás kurz může podpořit v tom, jak pojmenovávat rozličné emoce, jak si jich všímat, jak být vnímavější k jejich dopadům. Podpoříme vaše dovednosti, jak na tato témata otevírat komunikaci v celé skupině, ale i s  jednotlivcem, obohatí Váš jazyk i orientaci v problematice duševních onemocnění a jeho léčby.

Kurz zároveň disponuje prostorem pro vzájemné sdílení.

V rámci projektu Systematická podpora duševního zdraví v adolescenci nabízíme dané pedagogům vzdělávací akce zdarma.

Cíle vzdělávání:

  • přinést informace o tématech duševního zdraví, psychické krize, dospívání  a duševních onemocnění
  • představit primární prevenci v oblasti duševního zdraví a její možnosti v prostředí školy 
  • podpořit dovednost  komunikovat na daná témata se skupinou dětí a dospívajících
  • podpořit základní návyky pro vlastní efektivní duševní hygienu 
  • přinést nebo nabídnout různé pohledy na vztah dospívání / rizikového chování / psychické krize

Nabízené kurzy v rámci projektu již skončily. Nadále je ale naleznete v nabídce DVPP KCV v sekci Vzdělávací programy.

Komplexní kurz Vzděláváním k duševnímu zdraví

Účastníci komplexního kurzu absolvují: vstupní setkání, základní kurz, skupinové konzultace, prohlubující semináře dle vlastního výběru, kazuistické semináře dle vlastního výběru, mají k dispozici e-learning a další materiály a na závěr absolvují skupinové ukončení.

Témata:

  • Dospívání a psychická krize
    Lektorka: Mgr. Naďa Hana Zmeková
  • Duševní onemocnění a rizikové chování v adolescenci
  • Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, DiS.
  • Základy krizové intervence ve škole
    Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, Dis.
  • Prevence, klima a já
    Lektorka: Mgr. Barbora Kreislová
  • Psychohygiena, moje možnosti a limity
    Lektorka: Mgr. Kamila Koblerová
Kazuistické semináře

Kazuistické semináře budou mít formu balintovské skupiny, do které přináší účastníci vlastní problematické příklady z praxe, a s pomocí kolegů a zúčastněného odborníka se snaží vybranou kazuistiku řešit.

Základní kurz prevence duševního onemocnění

V základním kurzu pět lektorů stručně představí pět témat během pěti vyučovacích hodin. Mělo by zaznít to nejpodstatnější pro učitele ve škole.


Témata:

  • Dospívání a psychická krize
    Lektorka: Mgr. Naďa Hana Zmeková
  • Duševní onemocnění a rizikové chování v adolescenci
    Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, DiS.
  • Základy krizové intervence ve škole
    Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, Dis.
  • Prevence, klima a já
    Lektorka: Mgr. Barbora Kreislová
  • Psychohygiena, moje možnosti a limity
    Lektorka: Mgr. Kamila Koblerová

Každému z témat je možné věnovat se následně do hloubky v prohlubujících seminářích a e-learningu.

Prohlubující seminář: Osobnostní rozvoj

Požadavky na práci pedagoga vzrůstají se změnami RVP, s množstvím a šíří informací a zejména se změnami ve společnosti. Je důležité se průběžně vzdělávat, ale také hledat způsoby, jak zůstat sám sebou a mít dostatek energie a čas na sebereflexi. Jednou ze základních možností je osobnostní rozvoj, který vede k psychické odolnosti, stabilitě a vyrovnanosti – resilienci. Seminář nabídne rychlou osobní inventuru, jak na tom jsem, nejen jako pedagog, ale jako člověk.

Prohlubující seminář: Poruchy příjmu potravy

Na tento seminář jsou zváni všichni, kdo mají zkušenost se žáky potýkající se s poruchami příjmu potravy a potřebují podporu pro lepší porozumění a lepší zvládání těchto situací ve škole, nebo tomu chtějí předcházet.

1. kazuistický seminář – řešení vašich vlastních příkladů z praxe

Kazuistický seminář má formu balintovské skupiny, do které přináší účastníci vlastní problematické příklady z praxe, a s pomocí kolegů a zúčastněného odborníka se snaží vybranou kazuistiku řešit.

Prohlubující seminář: Hněv a agrese ve školní lavici 

Pedagogové se ve své práci nezřídka dostávají do situací, kdy u jejich žáků dochází k nekontrolovaným výbuchům hněvu, které pak mohou vyústit do agresivního chování.

Prohlubující seminář je otevřen pro všechny, kteří se zajímají o to, jak takovým náročným situacím ve školním prostředí předcházet, redukovat je a jak kritické okamžiky zvládnout ve prospěch obou stran.

Témata semináře:

  • možné příčiny a spouštěče agresivních projevů, jaká je jejich souvislost s určitými osobnostními rysy a poruchami, kdy jde o naučené či účelové chování
  • vliv učitelů na vznik či posilování agresivních reakcí žáků
  • porozumění vlastnímu hněvu – osvojení si dovedností, které lze využít při práci s vlastním hněvem nebo při podpoře žáků naučit se zvládat svůj hněv
  • zásady komunikace při setkání s agresivním žákem
  • sdílení příkladů dobré praxe, které mohou pedagogům pomoci propojit teoretický rámec s vlastní učitelskou praxí

Prohlubující seminář: Úzkosti, deprese a sebepoškozování

Na tento seminář jsou zváni všichni, kdo mají zkušenost s úzkostným chováním, depresemi nebo sebepoškozováním u žáků a potřebují podporu pro lepší porozumění a lepší zvládání těchto situací ve škole nebo tomu chtějí předcházet.

2. kazuistický seminář – řešení vašich vlastních příkladů z praxe

Kazuistické semináře jsou vedeny formu balintovské skupiny, do které přináší účastníci vlastní problematické příklady z praxe, a s pomocí kolegů a zúčastněného odborníka se snaží vybranou kazuistiku řešit.

Prohlubující seminář – Sebevražedné chování

Na tento seminář jsou zváni všichni, kdo mají zkušenost se sebevražednými tendencemi u žáků a potřebují podporu pro lepší porozumění a lepší zvládání těchto situací ve škole nebo tomu chtějí předcházet.

Vzdělávání k duševnímu zdraví je realizováno díky projektu PODUZ (Systematická podpora duševního zdraví v adolescenci reg. č. ZD-ZDOVA1-013).