Vzdělávání je celoživotní a komplexní proces
Setkáváte se ve třídách se smutkem, úzkostí, pláčem, agresí, strachem, mlčením, studem…? Narážíte na ně i ve sborovně nebo ve vlastním těle? Nevíte, co s tím?
Vedle základního teoretického ukotvení se v tématech, vás kurz může podpořit v tom, jak pojmenovávat rozličné emoce, jak si jich všímat, jak být vnímavější k jejich dopadům. Podpoříme vaše dovednosti, jak na tato témata otevírat komunikaci v celé skupině, ale i s jednotlivcem, obohatí Váš jazyk i orientaci v problematice duševních onemocnění a jeho léčby.
Kurz zároveň disponuje prostorem pro vzájemné sdílení.
V rámci projektu Systematická podpora duševního zdraví v adolescenci nabízíme dané pedagogům vzdělávací akce zdarma.
Cíle vzdělávání:
- přinést informace o tématech duševního zdraví, psychické krize, dospívání a duševních onemocnění
- představit primární prevenci v oblasti duševního zdraví a její možnosti v prostředí školy
- podpořit dovednost komunikovat na daná témata se skupinou dětí a dospívajících
- podpořit základní návyky pro vlastní efektivní duševní hygienu
- přinést nebo nabídnout různé pohledy na vztah dospívání / rizikového chování / psychické krize
Nabízené kurzy v rámci projektu již skončily. Nadále je ale naleznete v nabídce DVPP KCV v sekci Vzdělávací programy.
Komplexní kurz Vzděláváním k duševnímu zdraví
Účastníci komplexního kurzu absolvují: vstupní setkání, základní kurz, skupinové konzultace, prohlubující semináře dle vlastního výběru, kazuistické semináře dle vlastního výběru, mají k dispozici e-learning a další materiály a na závěr absolvují skupinové ukončení.
Témata:
- Dospívání a psychická krize
Lektorka: Mgr. Naďa Hana Zmeková - Duševní onemocnění a rizikové chování v adolescenci
- Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, DiS.
- Základy krizové intervence ve škole
Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, Dis. - Prevence, klima a já
Lektorka: Mgr. Barbora Kreislová - Psychohygiena, moje možnosti a limity
Lektorka: Mgr. Kamila Koblerová
Kazuistické semináře
Kazuistické semináře budou mít formu balintovské skupiny, do které přináší účastníci vlastní problematické příklady z praxe, a s pomocí kolegů a zúčastněného odborníka se snaží vybranou kazuistiku řešit.
Základní kurz prevence duševního onemocnění
V základním kurzu pět lektorů stručně představí pět témat během pěti vyučovacích hodin. Mělo by zaznít to nejpodstatnější pro učitele ve škole.
Témata:
- Dospívání a psychická krize
Lektorka: Mgr. Naďa Hana Zmeková - Duševní onemocnění a rizikové chování v adolescenci
Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, DiS. - Základy krizové intervence ve škole
Lektorka: Mgr. Alena Vrbová, Dis. - Prevence, klima a já
Lektorka: Mgr. Barbora Kreislová - Psychohygiena, moje možnosti a limity
Lektorka: Mgr. Kamila Koblerová
Každému z témat je možné věnovat se následně do hloubky v prohlubujících seminářích a e-learningu.
Prohlubující seminář: Osobnostní rozvoj
Požadavky na práci pedagoga vzrůstají se změnami RVP, s množstvím a šíří informací a zejména se změnami ve společnosti. Je důležité se průběžně vzdělávat, ale také hledat způsoby, jak zůstat sám sebou a mít dostatek energie a čas na sebereflexi. Jednou ze základních možností je osobnostní rozvoj, který vede k psychické odolnosti, stabilitě a vyrovnanosti – resilienci. Seminář nabídne rychlou osobní inventuru, jak na tom jsem, nejen jako pedagog, ale jako člověk.
Prohlubující seminář: Poruchy příjmu potravy
Na tento seminář jsou zváni všichni, kdo mají zkušenost se žáky potýkající se s poruchami příjmu potravy a potřebují podporu pro lepší porozumění a lepší zvládání těchto situací ve škole, nebo tomu chtějí předcházet.
1. kazuistický seminář – řešení vašich vlastních příkladů z praxe
Kazuistický seminář má formu balintovské skupiny, do které přináší účastníci vlastní problematické příklady z praxe, a s pomocí kolegů a zúčastněného odborníka se snaží vybranou kazuistiku řešit.
Prohlubující seminář: Hněv a agrese ve školní lavici
Pedagogové se ve své práci nezřídka dostávají do situací, kdy u jejich žáků dochází k nekontrolovaným výbuchům hněvu, které pak mohou vyústit do agresivního chování.
Prohlubující seminář je otevřen pro všechny, kteří se zajímají o to, jak takovým náročným situacím ve školním prostředí předcházet, redukovat je a jak kritické okamžiky zvládnout ve prospěch obou stran.
Témata semináře:
- možné příčiny a spouštěče agresivních projevů, jaká je jejich souvislost s určitými osobnostními rysy a poruchami, kdy jde o naučené či účelové chování
- vliv učitelů na vznik či posilování agresivních reakcí žáků
- porozumění vlastnímu hněvu – osvojení si dovedností, které lze využít při práci s vlastním hněvem nebo při podpoře žáků naučit se zvládat svůj hněv
- zásady komunikace při setkání s agresivním žákem
- sdílení příkladů dobré praxe, které mohou pedagogům pomoci propojit teoretický rámec s vlastní učitelskou praxí
Prohlubující seminář: Úzkosti, deprese a sebepoškozování
Na tento seminář jsou zváni všichni, kdo mají zkušenost s úzkostným chováním, depresemi nebo sebepoškozováním u žáků a potřebují podporu pro lepší porozumění a lepší zvládání těchto situací ve škole nebo tomu chtějí předcházet.
2. kazuistický seminář – řešení vašich vlastních příkladů z praxe
Kazuistické semináře jsou vedeny formu balintovské skupiny, do které přináší účastníci vlastní problematické příklady z praxe, a s pomocí kolegů a zúčastněného odborníka se snaží vybranou kazuistiku řešit.
Prohlubující seminář – Sebevražedné chování
Na tento seminář jsou zváni všichni, kdo mají zkušenost se sebevražednými tendencemi u žáků a potřebují podporu pro lepší porozumění a lepší zvládání těchto situací ve škole nebo tomu chtějí předcházet.

Vzdělávání k duševnímu zdraví je realizováno díky projektu PODUZ (Systematická podpora duševního zdraví v adolescenci reg. č. ZD-ZDOVA1-013).