Inkluze na VŠ v příbězích
On-line kurz
Chcete vytvářet a podporovat takové vzdělávací prostředí, ve kterém se všichni cítí dobře? Tak právě pro vás máme on-line kurz Inkluze na vysokých školách v příbězích. Přečtete si příběh, vžijete se do situace a odpovězte na otázky. Své postřehy můžete sdílet a inspirovat se přístupem ostatních účastníků a účastnic kurzu a expertů a expertek na inkluzi či pedagogiku.
Kurz je zdarma a je určený vyučujícím, poradenskému personálu a studujícím, ale i všem se zájmem o téma inkluzivního vzdělávání.
Rozšiřující materiál pro kurz Vzděláním k duševnímu zdraví
Duševní onemocnění a rizikové chování v adolescenci
Hněv a agrese ve školní lavici
Psychohygiena, moje možnosti a limity
Základy krizové intervence ve škole
Pracovní listy pro učitele a žáky na podporu duševního zdraví ve třídě
Metodická doporučení
Metodické doporučení pro chod Svépomocné skupiny na ZČU
Metodické doporučení pro Podpůrnou skupinu na ZČU
Metodika pro pracovníky chatové poradny na ZČU
Rozšiřující podklady v oblasti duševního zdraví
13 rad pro udržení dobrého duševního zdraví
Aktivity pro podporu wellbeingu ve školách
Intervence pedagoga v případě psychické krize/ duševního onemocnění žáka
Duševní nemoc u dětí a dospívajících
Emoční management: Aktivity a hry
Jak identifikovat žáka s psychickými obtížemi
Jak poznám, že má můj spolužák psychické obtíže – a jak s ním mluvit
Kdy a komu si říct o pomoc, když mám psychické obtíže
Národní akční plán pro duševní zdraví
Příručka pro tvorbu zdravého a bezpečného klima školy
Kdy, jak a komu přiznat své duševní onemocnění v prostředí školy
Smluvní vztahy s nezletilou osobou v sociálních službách
Videotéka pro duševní zdraví
Blázníš? No a! – Manuál pro pedagogy
Rozdíl mezi empatií a soucitem
V nastavení je možné zvolit české titulky
Řekni si o pomoc, když ti není dobře
Technika čtvercového dýchání
Psychohygiena pro pedagoga – Marie Salomonová
O krok blíže k pomoci (prevence sebevražd)
Zapomeňte na filmy! (destigmatizace)
Teorie citové vazby – jak nám dětství utváří život
Empatická výchova, aneb škoda rány, která padne
6. odborná konference Centra LOCIKA, 2021
Cyklus Bolesti dětské duše – 14. dílů
Od početí k dospělosti
O dětské psychiatrii, rodičích a dětech
Úzkosti
ADHD, vztek a agrese
Deprese
Sebepoškozování
Sebevražda
Sexuální zneužívání a domácí násilí
Gender a transsexualita
Závislosti
Poruchy příjmu potravy
Krizová intervence
Pomoc psychiatra a psychoterapeuta
Hospitalizace
Pro pedagogy
Přehled změn ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Jak jednoduše postupovat při výuce žáka s poruchou učení – český jazyk
Jak jednoduše postupovat při výuce žáka s poruchou učení – cizý jazyk
Celý život je učení aneb Stručný vhled do vývoje finského vzdělávacího systému.
Pro zákonné zástupce – čtení nejen pro rodiče
Jak efektivně pracovat sdítětem se SVP
Kariérové poradenství
V projektu Vzděláváním k úspěchu bez bariér vnikla řada materiálů týkajících se kariérového poradenství ve školách, které můžete využívat. Pracovní listy a online aplikace získaly Národní cenu kariérového poradenství za rok 2020, kterou každý rok uděluje Centrum Euroguidance při Domě zahraniční spolupráce v součinnosti s dalšími evropskými zeměmi.
Pracovní listy
Aplikace
Online aplikace Expedice kariéra – hravou formou pomáhá žákům s mapováním jejich měkkých dovedností.
Integrace bez zábran
Vzdělávací materiál do škol, který přiblíží život s postižením
Snahou je, aby si žáci dokázali představit, s jakými obtížemi se mohou jejich spolužáci potýkat, co to pro ně konkrétní postižení znamená, o kolik mají běžné denní aktivity těžší. V širší rovině je cílem vzájemná tolerance a porozumění. Materiál je vhodný jako preventivní pro jakýkoliv třídní kolektiv. Nejvíce přínosný však bude pro třídní kolektivy, kde jsou přítomni žáci se SVP. Cílovou skupinou jsou žáci druhého stupně základních škol a žáci středních škol.
Program je vyhotoven ve formě prezentace, jejíž hlavní částí jsou tři videa. Ta představí žákům život se sluchovým a zrakovým postižením a život s duševní poruchou. Každé video je pojaté zcela svébytně. Video o sluchovém a zrakovém postižení ukazuje běžné denní aktivity, při kterých je demonstrován rozdíl mezi tím, jak je může vykonávat zdravý člověk a jaké komplikace musí překonávat osoba s postižením. S úkolem přiblížit mladým lidem život s duševní poruchou se autoři vypořádali formou kresleného filmu. Ten přibližuje příběh studentky, u které se projevila schizofrenie. Film líčí její duševní stavy, reakce přátel a rodiny, a především ukazuje možnosti, jak takovou situaci řešit. Ke každému videu je připraven krátký kvíz, ve kterém si žáci ověří, co si z videa odnesli nebo co obecně o daném tématu vědí. Úvodní slovo k DVD namluvil doc. MgA. Jan Přeučil.
K programu byl připraven manuál, který obsahuje náměty na práci s dětmi na dané téma. Materiál lze použít jako komplexní (jednorázovou) didaktickou pomůcku, po níž bude následovat diskuse se žáky nebo studenty. Samotná videa trvají dohromady cca 60 min, proto je na program vhodné vyhradit alespoň dvě vyučovací hodiny. Program je nutné přizpůsobit organizaci vyučovacích hodin a s ohledem na schopnost žáků udržet pozornost, která odpovídá jejich věku, motivaci a dispozicím na neurologickém podkladu. Jednotlivá témata jde probírat i samostatně, program je možné využít i jako komponentu tematické výuky.
Pakliže budete mít o tento vzdělávací materiál zájem, kontaktujte prosím Mgr. Janu Krunclovu – na hruskja@rek.zcu.cz.
Samostatná videa jsou zveřejněná na našem kanálu na YouTube.